Mitt i flytten

Då är vi igång med flytten. Hittills har vi bara flyttat per trikk och fot. Ska anlita en flyttfirma på fredag då den stora flytten sker. Måste säga att det finns vissa skillnader mellan Sverige å Norge som jag verkligen gillar, och naturligtvis även saker jag inte gillar åxå. Men nu tänkte jag bara fokusera på dom bra sakerna. För det första:

ÖVERTAGANDE AV LÄGENHET (NORGE) * Först ett kontraktsmöte där man först får läsa igenom kontraktet i lugn och ro. Sedan läser man igenom det tillsammans med ens uthyrningsmäklare ifall att det skulle vara något som är oklart. Sedan kan man tryggt skriva på.
* När man sedan ska få nycklarna möter man upp uthyrningsmäklaren vid nya lägenheten å man går tillsammans igenom vilka eventuella skador som finns, eller annat som kan vara bra att veta. Alltså även då kan man tryggt skriva på att man fått nycklarna och bli redo för att flytta in. Man behöver inte själv ansvara för att man upptäckt alla skavanker så man slipper står för det sen ifall att det inte finns med på pappret. ÖVERTAGANDE AV LÄGENHET (SVERIGE)
* Man möter upp en vaktmästare som antagligen var på annat jobb innan så han kommer att dyka upp stressad å flera minuter efter att man själv kom till platsen. Sen får man stressat läsa igenom kontraktet utan att egentligen veta vad man skriver på. Själv får man försöka hitta en massa fel på lägenheten trots att man inte har nån utbildning för det å inte har ett tränat öga att se sånt självklart. Sedan skriver man på kontraktet och att man fått nycklarna och får bara hoppas på att det blev bra.

Nu kan det ju möjligen vara så att det är för att det är en huvudstad som gör dom här skillnaderna. Det kanske är lika i Sthlm, det kan jag inte uttala mig om. Kan bara jämföra med mindre orter i Sverige där jag bott.
En annan grej jag tycker är bra är att uthyrningsmäklarna går in å ansvarar för kontot till elen under den tiden lägenheten står tom. Så man slipper riskera att man kommer till en mörk lägenhet utan el ifall att elbolaget inte skulle ha satt igång det.
Båda dessa exemplen från Sverige är självupplevda.. Elen hann vi dock få samma dag som inflytt som tur var..

Kommentarer
Postat av: Neta

Han i Kristinehamn tog ju priset... Det var det värsta jag varit med om...

2012-01-18 @ 17:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0